Κυρανάκης για τρένα: «Το καλοκαίρι του 2026 πλήρης σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση και αυτόματη πέδηση στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη»

Δεκ 14, 2025 - 09:50
 0
Κυρανάκης για τρένα: «Το καλοκαίρι του 2026 πλήρης σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση και αυτόματη πέδηση στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη»

Τη δέσμευση της κυβέρνησης ότι μέχρι το καλοκαίρι του 2026 ο σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα–Θεσσαλονίκη θα διαθέτει πλήρη σηματοδότηση, πλήρη τηλεδιοίκηση και σύστημα αυτόματης πέδησης επανέλαβε στην Ολομέλεια ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού για το 2026. Ο κ. Κυρανάκης υποστήριξε ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες και συνολικά ο τομέας των μεταφορών κινούνται σε τροχιά αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού, σημειώνοντας παράλληλα πως η κατάρτιση του Προϋπολογισμού συνιστά «δύσκολη εξίσωση», ώστε να χωρέσουν οι ανάγκες της χώρας και οι απαιτούμενες παρεμβάσεις.

Σιδηρόδρομος: από 250 εκατ. σε 900 εκατ. ευρώ, με αιχμή τον κεντρικό άξονα

Αναφερόμενος στις προτεραιότητες του υπουργείου για τον σιδηρόδρομο, ο αναπληρωτής υπουργός παρουσίασε σειρά συγκρίσεων χρηματοδότησης, λέγοντας ότι το 2019 οι διαθέσιμοι πόροι ανέρχονταν σε 210 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και 45 εκατ. ευρώ από τον Τακτικό Προϋπολογισμό. Επικαλέστηκε στη συνέχεια αύξηση το 2025, με το ΠΔΕ να φτάνει –όπως είπε– τα 720 εκατ. ευρώ και τον Τακτικό Προϋπολογισμό τα 75 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2026 ανέφερε στόχο 760 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ και 120 εκατ. ευρώ από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, δηλαδή συνολικά περίπου 900 εκατ. ευρώ για τον σιδηρόδρομο. Κατά τον ίδιο, η αύξηση των διαθέσιμων πόρων είναι αναγκαία ώστε να υλοποιηθούν έργα που αφορούν υποδομές, σταθμούς και νέο τροχαίο υλικό, ένα «τρίπτυχο» που –όπως τόνισε– μπορεί να στηρίξει επεκτάσεις και περισσότερα δρομολόγια.

Στο επίκεντρο της τοποθέτησής του έθεσε τον «ενεργό σιδηρόδρομο» και ειδικά τον άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη, επαναλαμβάνοντας ότι μέχρι το καλοκαίρι του 2026 θα έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 100% η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση και η εγκατάσταση συστήματος αυτόματης πέδησης. Για την αυτόματη πέδηση σημείωσε πως πρόκειται για «πρόσθετο σύστημα» που δεν περιλαμβανόταν στη Σύμβαση 717. Δήλωσε επίσης ότι «είμαστε μέσα στα χρονοδιαγράμματα», ενώ υποστήριξε ότι «το 2019 η τηλεδιοίκηση στον σιδηρόδρομο ήταν στο 1%» και ότι το 2026 θα φτάσει στο 100% στον συγκεκριμένο άξονα.

Αστικές συγκοινωνίες: «υπερδιπλασιασμός» πόρων και παρεμβάσεις σε Αθήνα–Θεσσαλονίκη

Για τις αστικές συγκοινωνίες, ο κ. Κυρανάκης μίλησε για αύξηση των χρηματοδοτήσεων, λέγοντας ότι το 2019 το σύνολο από ΠΔΕ και Τακτικό Προϋπολογισμό ήταν 430 εκατ. ευρώ, το 2025 έφτασε –όπως ανέφερε– στα 820 εκατ. ευρώ, και για το 2026 παρουσίασε ποσό 870 εκατ. ευρώ, κάνοντας λόγο για «υπερδιπλασιασμό». Για τη Θεσσαλονίκη, υποστήριξε ότι το 2019 κυκλοφορούσαν 240 λεωφορεία, ενώ σήμερα κινούνται πάνω από 500. Παράλληλα, αναφέρθηκε στο Μετρό Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας ότι την άνοιξη του 2026 προβλέπεται επέκταση προς Καλαμαριά, ενώ έκανε αναφορά και σε σχεδιασμό συνδυασμού με προαστιακή σύνδεση «που θα ενώσει τα δύο άκρα της πόλης» με μέσα σταθερής τροχιάς, καθώς και στο έργο του flyover. Με αυτή τη δέσμη παρεμβάσεων, υποστήριξε ότι «το 2027 η Θεσσαλονίκη θα είναι μια άλλη πόλη».

Για την Αθήνα, είπε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν ενταχθεί 950 νέα λεωφορεία, ενώ ανέφερε ότι έως τον Μάρτιο θα φτάσουν συνολικά τα 1.075 νέα λεωφορεία. Στο σημείο αυτό, στο κείμενο που παραθέσατε εμφανίζεται η χρονολογία «Μάρτιο του 2016», η οποία προφανώς δεν “δένει” χρονικά με την υπόλοιπη αναφορά (καθώς όλη η συζήτηση αφορά τον Προϋπολογισμό 2026) και μοιάζει με τυπογραφικό λάθος· την κρατώ ως έχει ως πληροφορία του αρχικού αποσπάσματος, με τη σημείωση ότι πιθανότατα εννοείται «2026». Ο αναπληρωτής υπουργός πρόσθεσε ότι το επόμενο καλοκαίρι δεν θα κυκλοφορεί στην Αθήνα λεωφορείο χωρίς κλιματισμό, χαρακτηρίζοντάς το «αυτονόητο» που, όπως είπε, επιτυγχάνεται για πρώτη φορά. Για το Μετρό της Αθήνας (γραμμές 2 και 3), ανέφερε ότι στις αρχές του 2026 θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για 15 νέους συρμούς με στόχο την αύξηση της συχνότητας δρομολογίων. Αναφορά έκανε και στον Ηλεκτρικό, λέγοντας πως το 2026 και το 2027 θα ενταχθούν 14 νέοι συρμοί, ενώ για τον Προαστιακό μίλησε για 15 επιπλέον τρένα, με δαπάνη –όπως υποστήριξε– της ιταλικής εταιρείας που θα τα διαθέσει.

Παράλληλα, σημείωσε ότι για το 2026 έχουν προβλεφθεί προσλήψεις οδηγών στα λεωφορεία, καθώς και αυξήσεις που περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό για εργαζόμενους σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Συμπλήρωσε ότι έως το 2026 το σύνολο των λεωφορείων της Αθήνας θα διαθέτει ράμπες για άτομα με αναπηρία και σχετικές υποδομές σήμανσης για τυφλούς επιβάτες, ενώ έκανε αναφορά και στην «ενεργή Κάρτα Αναπήρων» για δωρεάν μετακινήσεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Οδική ασφάλεια: αναφορά στον νέο ΚΟΚ και στη μείωση τροχαίων

Σε άλλο σημείο της παρέμβασής του, ο κ. Κυρανάκης στάθηκε στις παρεμβάσεις για την οδική ασφάλεια. Είπε ότι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που –όπως σημείωσε– ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία, «έχει αποτελέσματα», κάνοντας λόγο για «σημαντική μείωση» των τροχαίων, η οποία –αν συνεχιστεί– εκτίμησε ότι μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερα θανατηφόρα ακόμη και από τη χρονιά της πανδημίας, όταν η κυκλοφορία ήταν περιορισμένη. Απέδωσε τη βελτίωση, μεταξύ άλλων, στην αυστηρότερη επιτήρηση, σε καμπάνιες ενημέρωσης, σε νέα έργα οδοποιίας και στη 24ωρη λειτουργία του Μετρό τα Σάββατα, που –όπως είπε– συμβάλλει στην ασφαλή επιστροφή κυρίως των νέων.

Η συζήτηση πήρε και πολιτική–αντιπαραθετική τροπή. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Μάντζος κατήγγειλε ότι η Αθήνα αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα κυκλοφοριακού και υποστήριξε πως η κυβέρνηση απαντά «ξηλώνοντας» υποδομές των τρόλεϊ αντί να ενισχύσει συνολικά τα μέσα μεταφοράς. Ο κ. Κυρανάκης απάντησε ότι στόχος είναι η σταδιακή εξοικονόμηση 2 έως 4 εκατ. ευρώ ετησίως μέσω της αντικατάστασης τρόλεϊ από ηλεκτρικά λεωφορεία. Στη συνέχεια, καταγράφηκαν έντονες αντιδράσεις από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, ανάμεσά τους και ο Δημήτρης Μπιάγκης, με τον αναπληρωτή υπουργό να προχωρά σε προσωπική αναφορά που προκάλεσε κλιμάκωση. Η τοποθέτηση αυτή οδήγησε σε οξεία αντίδραση του κ. Μάντζου, ο οποίος κατηγόρησε τον υπουργό ότι επέλεξε προσωπική επίθεση αντί απαντήσεων.

Ένταση σημειώθηκε και με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου, η οποία διαμαρτυρήθηκε για την αποχώρηση του κ. Κυρανάκη από την αίθουσα τη στιγμή που ζήτησε τον λόγο, ενώ ακολούθησαν βαριές εκφράσεις στο πλαίσιο της αντιπαράθεσης. Στο ίδιο κλίμα, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας εξαπέλυσε και αιχμές προς την πρώην βουλευτή της, νυν ανεξάρτητη, Αρετή Παπαϊωάννου, με χαρακτηρισμούς από τα έδρανα.

Ποια είναι η αντίδρασή σας;

Μου αρέσει Μου αρέσει 0
Μη Αγαπημένο Μη Αγαπημένο 0
Αγάπη Αγάπη 0
Αστείο Αστείο 0
Θυμωμένος Θυμωμένος 0
Λυπημένος Λυπημένος 0
Ουάου Ουάου 0