IRIS πρόστιμα: Τι θα συμβεί σε όσους δεν συμμορφωθούν
Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, από την Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου τίθεται σε εφαρμογή η υποχρέωση αποδοχής πληρωμών μέσω του συστήματος IRIS στο σύνολο του λιανεμπορίου. Η νέα ρύθμιση ορίζει ότι όλες οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους ή δραστηριότητας, θα πρέπει να μπορούν να δέχονται πληρωμές μέσω IRIS, είτε μέσω POS, είτε μέσω QR code συνδεδεμένου με τον φορολογικό μηχανισμό ή με πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Για όσες δεν συμμορφωθούν, προβλέπονται βαριές κυρώσεις: πρόστιμο 10.000 ευρώ για επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία και 20.000 ευρώ για εκείνες με διπλογραφικά. Ωστόσο, υπάρχει μείωση 50% των προστίμων για εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε μικρούς οικισμούς ή νησιά με περιορισμένο πληθυσμό, εφόσον δεν αποτελούν τουριστικούς προορισμούς. Ήδη η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ανακοινώσει ότι ολοκλήρωσε το κανονιστικό πλαίσιο για τη διασύνδεση των ταμειακών συστημάτων με τη Φορολογική Διοίκηση, ενσωματώνοντας τις άμεσες πληρωμές (Instant Payments) στην καθημερινότητα των καταναλωτών.
Σύμφωνα με τη ρύθμιση, τα όρια συναλλαγών μέσω IRIS παραμένουν ίδια: 500 ευρώ ημερησίως για πληρωμές μεταξύ ιδιωτών ή προς επαγγελματίες, με ανώτατο όριο 1.000 ευρώ την ημέρα. Από τον Ιανουάριο του 2026, προβλέπεται αύξηση των ορίων στα 1.000 ευρώ ημερησίως και στα 5.000 ευρώ μηνιαίως για ιδιώτες, στο πλαίσιο της σταδιακής διεύρυνσης της χρήσης του συστήματος. Η παράταση ενός μήνα θεωρείται κρίσιμη για να αποφευχθεί μια ανοργάνωτη μετάβαση, ενώ δίνει χρόνο στις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν, διασφαλίζοντας ότι το νέο ψηφιακό οικοσύστημα πληρωμών θα λειτουργήσει χωρίς προσκόμματα. Η υποχρέωση αποδοχής πληρωμών μέσω IRIS αφορά όλες τις επιχειρήσεις λιανικής και τους παρόχους υπηρεσιών που πραγματοποιούν συναλλαγές με ιδιώτες καταναλωτές. Στόχος της ΑΑΔΕ είναι κάθε είσπραξη πληρωμής, είτε μέσω κάρτας είτε μέσω IRIS, να οδηγεί υποχρεωτικά στην έκδοση απόδειξης από το ταμειακό σύστημα, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια και την άμεση ενημέρωση της Φορολογικής Διοίκησης.
Προθεσμίες Συμμόρφωσης για τους Φορείς
Περαιτέρω, καθορίζονται οι προθεσμίες συμμόρφωσης για τις εταιρείες τεχνολογίας και πληρωμών, ως εξής: πάροχοι υπηρεσιών/μέσων πληρωμών (Acqulrers & NSPs) υποχρεούνται σε δήλωση συμμόρφωσης έως 28/11/2025 και επιχειρήσεις εισαγωγής/ κατασκευής/ εμπορίας ΦΗΜ και κατασκευής/ τεχνικής υποστήριξης/ εγκατάστασης και λειτουργίας ERP υποχρεούνται σε δήλωση συμβατότητας έως τις 28/11/2025. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην Εξυπηρέτηση Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ, my1521: τηλεφωνικά στο 1521, χωρίς χρέωση, εργάσιμες ημέρες από 7:00 έως 20:00 ή ψηφιακά στο my1521, 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, επιλέγοντας: Θέματα Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων & myDATA > IRIS > Διασύνδεση.
Πώς λειτουργεί η υπηρεσία IRIS
Η πλατφόρμα IRIS Payments της ΔΙΑΣ Α.Ε., σε συνεργασία με τις ελληνικές τράπεζες (Πειραιώς, Εθνική, Alpha Bank, Eurobank, Viva Wallet), αξιοποιεί το ευρωπαϊκό σύστημα TIPS για να εξασφαλίζει: άμεσες μεταφορές, 24/7/365 λειτουργία, χρόνος ολοκλήρωσης 2 δευτερόλεπτα και αυτόματη ενημέρωση αποστολέα και παραλήπτη. Οι τρεις βασικές υπηρεσίες της IRIS είναι οι εξής: IRIS Person to Person (P2P): Συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών έως 500€/ημέρα – δωρεάν, IRIS Person to Business (P2B): Πληρωμές σε επαγγελματίες – με χαμηλό κόστος και IRIS Commerce: Πληρωμές σε ηλεκτρονικά καταστήματα – χωρίς κοινοποίηση τραπεζικών στοιχείων. Ο τρόπος πληρωμής από τους πελάτες είναι ο εξής: επιλογή IRIS στο eShop ή στο φυσικό κατάστημα, σάρωση QR κωδικού ή επιλογή τράπεζας, η επιβεβαίωση με PIN ή βιομετρικά στοιχεία και τέλος άμεση ολοκλήρωση και επιστροφή στην αρχική εφαρμογή. Το IRIS προσφέρει: ασφάλεια και ταχύτητα, ελάχιστο κόστος, αυτόματη καταγραφή στα λογιστικά και απόλυτη διαφάνεια.
Ποια είναι η αντίδρασή σας;
Μου αρέσει
0
Μη Αγαπημένο
0
Αγάπη
0
Αστείο
0
Θυμωμένος
0
Λυπημένος
0
Ουάου
0