Ηλεκτρικά πατίνια: Σφοδρή αντιπαράθεση κυβέρνησης – Δήμου Αθηναίων

Νοέμβριος 2, 2025 - 13:50
 0
Ηλεκτρικά πατίνια: Σφοδρή αντιπαράθεση κυβέρνησης – Δήμου Αθηναίων

Σε ένα νέο γύρο αντιπαράθεσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τον Δήμο Αθηναίων εξελίσσεται το ζήτημα των ηλεκτρικών πατινιών, που έχει φέρει στο προσκήνιο το θολό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους, αλλά και την έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στα υπουργεία και την τοπική αυτοδιοίκηση. Η διαμάχη ξεκίνησε με αφορμή τις δηλώσεις του δημάρχου Αθηναίων Χάρη Δούκα, ο οποίος κατηγόρησε το υπουργείο Ανάπτυξης ότι μεταθέτει στους δήμους ευθύνες που δεν τους αναλογούν. Το υπουργείο Ανάπτυξης, με ανακοίνωση που φέρει την υπογραφή του υπουργού Τάκη Θεοδωρικάκου, απάντησε με σκληρή γλώσσα. «Ας καταλάβει ότι είναι δήμαρχος και όχι δελφίνος» ανέφερε χαρακτηριστικά, αφήνοντας αιχμές για πολιτικές φιλοδοξίες του κ. Δούκα. Σύμφωνα με το Υπουργείο, ο δήμαρχος «παραδέχτηκε ότι δεν γνώριζε τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες του» και οφείλει να αναλάβει δράση, καθώς ο νόμος 5209/2025 καθορίζει ρητά ότι οι δήμοι μπορούν να ορίζουν χώρους στάθμευσης για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ).

Απαντώντας μέσω ανάρτησης στο Facebook, ο Χάρης Δούκας μίλησε για «κυβέρνηση που συρρικνώνει συστηματικά τις αρμοδιότητες της Αυτοδιοίκησης», τονίζοντας ότι το υπουργείο Ανάπτυξης επιχειρεί να μεταθέσει τις δικές του παραλείψεις στους δήμους. Εξήγησε ότι ο Δήμος Αθηναίων έχει ήδη θέσει σε δημόσια διαβούλευση το τελικό σχέδιο κανονιστικής πράξης για τα πατίνια, το οποίο θα εισαχθεί άμεσα στο Δημοτικό Συμβούλιο για έγκριση. «Η Αθήνα δεν είναι υποκατάστημα του Υπουργείου. Είναι πόλη με σχέδιο, Αυτοδιοίκηση και λογοδοσία προς τους πολίτες», υπογράμμισε. Η αντιπαράθεση είχε προηγουμένως ανάψει και ανάμεσα στην υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Δόμνα Μιχαηλίδου και τον δήμαρχο Αθηναίων, με επίκεντρο τις επιπτώσεις των ανεξέλεγκτα σταθμευμένων πατινιών στους πεζούς και στα άτομα με αναπηρία. Η κ. Μιχαηλίδου, επικαλούμενη αναφορές της Εθνικής Ομοσπονδίας Κινητικά Αναπήρων, κάλεσε τον Δήμο να προχωρήσει άμεσα σε ρυθμίσεις και να αξιοποιήσει τη Δημοτική Αστυνομία για την εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. «Η βιώσιμη κινητικότητα είναι στόχος όλων, αλλά δεν μπορεί να γίνεται εις βάρος των ατόμων με αναπηρία και των ηλικιωμένων. Η πόλη ανήκει σε όλους, χωρίς εμπόδια και αποκλεισμούς», σημείωσε.

Ο κ. Δούκας ανταπάντησε με επιστολή, επισημαίνοντας ότι «τα πατίνια λειτουργούν ελεύθερα βάσει νομοθεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης, χωρίς να απαιτείται άδεια από τον Δήμο». Όπως υποστήριξε, η δυνατότητα χωροθέτησης στάθμευσης είναι δυνητική, όχι υποχρεωτική, και το ισχύον πλαίσιο επιτρέπει την ελεύθερη δραστηριοποίηση των παρόχων χωρίς προηγούμενη αδειοδότηση. «Πριν αποστείλετε επιστολές, θα ήταν σωστό να έχετε μελετήσει προσεκτικότερα το ισχύον νομικό πλαίσιο», ανέφερε αιχμηρά.

Η σύγκρουση αποκαλύπτει ένα υπαρκτό θεσμικό κενό στη διαχείριση της μικροκινητικότητας. Ενώ ο νόμος επιτρέπει στους δήμους να ορίζουν ζώνες στάθμευσης, δεν προβλέπει σαφή μηχανισμό ελέγχου της κυκλοφορίας ή αδειοδότησης των παρόχων, με αποτέλεσμα την ανεξέλεγκτη παρουσία πατινιών σε πεζοδρόμια, πλατείες και διαβάσεις. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση επισημαίνει ότι οι δήμοι έχουν τα απαραίτητα εργαλεία να επιβάλουν τάξη, ενώ η Αυτοδιοίκηση ζητεί ξεκάθαρο εθνικό πλαίσιο που θα ορίζει ρόλους και αρμοδιότητες χωρίς αλληλοεπικαλύψεις. Ο Δήμος Αθηναίων έχει ήδη εκπονήσει μελέτη για τη χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης και ρυθμίσεις για τιμολόγηση και ζώνες χρήσης, σε συνεργασία με φορείς ατόμων με αναπηρία και ομάδες πολιτών. Παράλληλα, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο συνεργασίας με την κυβέρνηση, εφόσον υπάρξει σαφής διαχωρισμός ευθυνών.

Ποια είναι η αντίδρασή σας;

Μου αρέσει Μου αρέσει 0
Μη Αγαπημένο Μη Αγαπημένο 0
Αγάπη Αγάπη 0
Αστείο Αστείο 0
Θυμωμένος Θυμωμένος 0
Λυπημένος Λυπημένος 0
Ουάου Ουάου 0