Οι τοίχοι και τα παράθυρα των βαγονιών του Μετρό, του Ηλεκτρικού και του Τραμ δεν γεμίζουν πια με συνθήματα και σπρέι όπως παλαιότερα. Παρότι η μάχη κατά του βανδαλισμού δεν έχει ακόμη κερδηθεί οριστικά, η εικόνα των μέσων σταθερής τροχιάς έχει αρχίσει να αλλάζει αισθητά, αποτέλεσμα μιας συστηματικής και συντονισμένης προσπάθειας που βρίσκεται πλέον σε πλήρη εξέλιξη. Η ΣΤΑΣΥ, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υλοποιεί το λεγόμενο «Σχέδιο Καθαρής Γραμμής» — μια στρατηγική που δεν αντιμετωπίζει το φαινόμενο ως “πόλεμο” απέναντι στη νεανική έκφραση, αλλά ως πρωτοβουλία προστασίας του δημόσιου χώρου και αναβάθμισης της καθημερινής εμπειρίας των επιβατών. Πρόκειται για μια μακρόπνοη δράση που εντάσσεται στο συνολικότερο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των αστικών συγκοινωνιών, με στόχο να αποκαταστήσει την αίσθηση τάξης, φροντίδας και σεβασμού στα μέσα μεταφοράς.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έχει καταστήσει σαφές ότι η καθαριότητα, η ασφάλεια και η ποιοτική εξυπηρέτηση των πολιτών αποτελούν αδιαπραγμάτευτες προτεραιότητες. «Ό,τι είναι δημόσιο, αξίζει να είναι φροντισμένο», είναι το μήνυμα που συνοψίζει τη νέα φιλοσοφία διαχείρισης των ΜΜΜ. Έτσι, η αντιμετώπιση των λεγόμενων “ταγκιών” δεν περιορίζεται σε απλή απομάκρυνση χρωμάτων, αλλά εντάσσεται σε ένα συνολικό πλέγμα πρόληψης και επιτήρησης. Τα αποτελέσματα της προσπάθειας είναι εντυπωσιακά: από 376 περιστατικά βανδαλισμών που είχαν καταγραφεί το 2019, φέτος, μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025, ο αριθμός έχει μειωθεί σε μόλις 36, καταγράφοντας πτώση σχεδόν 90%. Στο πλαίσιο αυτό έχουν τοποθετηθεί drones σε επτά κρίσιμα σημεία της Γραμμής 1, ενώ στα αμαξοστάσια Θησείου και Αττικής λειτουργούν κάμερες με τεχνητή νοημοσύνη για την άμεση ανίχνευση ύποπτης δραστηριότητας. Παράλληλα, η φύλαξη έχει ενισχυθεί σε 24ωρη βάση, ενώ το προσωπικό της ΣΤΑΣΥ έχει αναδιοργανωθεί για ταχύτερη ανταπόκριση σε κάθε περιστατικό.
Ιδιαίτερα αποτελεσματικό αποδεικνύεται και το «Σχέδιο Αριάδνη», που εστιάζει σε σταθμούς με ιστορικά υψηλή παραβατικότητα. Στο Θησείο, για παράδειγμα, τα περιστατικά μειώθηκαν από 92 το 2019 σε μόλις ένα το 2025, ενώ σημαντική πτώση καταγράφεται και σε περιοχές όπως ο Πειραιάς και η Ειρήνη. Πίσω όμως από τους αριθμούς υπάρχει και μια ευρύτερη κοινωνική διάσταση: η προσπάθεια να ξανακερδηθεί το αυτονόητο δικαίωμα των πολιτών σε ένα καθαρό, ασφαλές και πολιτισμένο περιβάλλον μετακίνησης. Οι επιβάτες αντιλαμβάνονται πλέον την αλλαγή. «Το μετρό δείχνει πιο φροντισμένο. Έχουν ακόμα δουλειά, αλλά κάτι κινείται», λέει μια γυναίκα στην Ομόνοια. Ένας υπάλληλος καθαριότητας συμπληρώνει: «Δεν καθαρίζουμε πλέον κάθε μέρα χρώματα, αλλά διατηρούμε το αποτέλεσμα». Το Μετρό, ο Ηλεκτρικός και το Τραμ δεν είναι απλώς μέσα μεταφοράς. Είναι καθρέφτης της εικόνας που θέλουμε να έχει η πόλη μας. Η «Καθαρή Γραμμή» δεν αποτελεί ένα επικοινωνιακό σύνθημα, αλλά μια πολιτική στάση — μια μορφή αστικής αναγέννησης που εξελίσσεται καθημερινά, με τη συμμετοχή όλων όσοι πιστεύουν ότι ο δημόσιος χώρος αξίζει σεβασμό, συνέπεια και φροντίδα.