Στην ΤΕΡΝΑ η σιδηροδρομική σύνδεση Νέα Καρβάλη – Τοξότες!

Ιαν 31, 2025 - 09:25
 0  34
Στην ΤΕΡΝΑ η σιδηροδρομική σύνδεση Νέα Καρβάλη – Τοξότες!

Στην ΤΕΡΝΑ, τον κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, «κλειδώνει» και επισήμως το έργο κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες, με αρχικό προϋπολογισμό δημοπράτησης 193,2 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Η ΤΕΡΝΑ είχε προ μηνών μειοδοτήσει στον σχετικό διαγωνισμό με έκπτωση 27,63%, επικρατώντας των Άβαξ, Άκτωρ, Metlen και της κοινοπραξίας «Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ».

Προ ημερών, το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ, που θυμίζουμε ότι ενσωματώνεται στον ΟΣΕ (Σιδηρόδρομοι Ελλάδας), σε συνεδρίασή του, κατακύρωση το έργο στην ΤΕΡΝΑ με οικονομική προσφορά 140,6 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της αναθεώρησης ύψους 6,65 εκατ. ευρώ).

Πλέον, μέσα στο προσεχές διάστημα, θα υπογραφεί και η σχετική σύμβαση με την ΤΕΡΝΑ, με τον μητρικό όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ως γνωστόν, να έχει αναλάβει και την αξιοποίηση, μέσω υπο-παραχώρησης, του Λιμένος Καβάλας «Φίλιππος Β’» (ως αρχικός μέτοχος και μέλος της εταιρείας ειδικού σκοπού «ΣΑΡΙΣΑ Υπό-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Α.Ε.» με ποσοστό 35%).

Ο επενδυτής αναλαμβάνει για 40 έτη το δικαίωμα χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του συγκεκριμένου λιμένα.

 

Ποιο είναι το έργο

Το έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) 2021-2027», αφορά σε εργασίες για την κατασκευή της υποδομής, επιδομής και σταθμών/στάσεων για νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες (περιοχή Ξάνθης), μήκους 32 χλμ. περίπου, καθώς και του κλάδου από Ν. Καρβάλη προς τον νέο εμπορευματικό λιμένα Καβάλας, μήκους 5,3 χλμ. περίπου.

Με το έργο αυτό, επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωρά και η διασύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο των γειτονικών χωρών.

Για την υλοποίηση του έργου εξασφαλίστηκε σημαντική κοινοτική χρηματοδότηση, καθώς προβλέπεται να επιτρέψει τη λειτουργία εναλλακτικών διαδρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων (Διάδρομος ΒΒΑ – Baltic, Black, Aegean Seas και πρωτοβουλία 3Seas – Baltic, Black, Adriatic, με την επέκταση προς το Αιγαίο).

Όπως είχε αναφέρει προς τα τέλη του 2024 ο κ. Χρήστος Παληός (Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ), η σύμβαση εκτιμάται ότι θα υπογραφεί εντός του πρώτου τριμήνου 2025. Αναφορά έχει κάνει και σε άλλα σημαντικά έργα, όπως το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο ύψους 700 εκατ. ευρώ, εκτιμώντας ότι θα δοθούν προσφορές μέσα στο 2025.

Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω τμήμα αποκόπηκε από τα έργα της ανατολικής σιδηροδρομικής Εγνατίας, δηλαδή από τη μεγάλη εργολαβία, ύψους 1,68 δισ. ευρώ, «Θεσσαλονίκη – Τοξότες» μήκους 206 χλμ., προκειμένου να μη χαθεί η χρηματοδότηση.

Στο αντικείμενο της αυτοτελούς σύμβασης δεν περιλαμβάνονται η ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, που μένουν στον «παλιό» διαγωνισμό, ένας εκ των 6 που είχαν προκηρυχθεί με την μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Ο διαγωνισμός θεωρητικά δεν ακυρώνεται, όμως, στο στρατηγικό πλάνο του νέου ΟΣΕ μετατίθεται σε ορίζοντα 20ετίας.

 

Οι χρηματοδοτήσεις και τα έργα

«Τον περασμένο Οκτώβριο υπεγράφη σύμβαση με την ΕΤΕπ για την προετοιμασία της Σιδηροδρομικής Στρατηγικής και του Πολυετούς Επενδυτικού Προγράμματος», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στο πλαίσιο του 3ου φόρουμ των Δελφών στις Βρυξέλλες, ενώ η Ελλάδα εγκαινιάζει τη συμμετοχή της στους νέους σιδηροδρομικούς διαδρόμους που θα συνδέουν τη Βαλτική, Μαύρη θάλασσα και Ανατολική Μεσόγειο.

Για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής έχουν ήδη εξασφαλιστεί 1,5 δισ. ευρώ, μεταξύ άλλων για αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Στερεάς Ελλάδας, την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στη Μακεδονία, την κατασκευή νέας ενιαίας γραμμής που συνδέει το λιμάνι της Καβάλας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, την αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει παλιότερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, πόρους άνω του μισού εκατομμυρίου ευρώ εξασφάλισε η χώρα μας από το Connecting Europe Facility για νέα σιδηροδρομικά έργα. Από τα έξι έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,35 δισ. ευρώ, για τα οποία το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αιτήθηκε χρηματοδότησης, αρχικά είχαν εγκριθεί τα τέσσερα, λαμβάνοντας ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 518,86 εκατ. ευρώ.

Βάσει της ελληνικής πρότασης προς χρηματοδότηση από το CEF II που κατατέθηκε πέρυσι, τα δύο έργα που είχαμ μείνει εκτός και θα έπρεπε να αναζητήσουν εκ νέου πόρους ήταν η πολύπαθη σύνδεση του τρένου με το λιμάνι της Πάτρας από το Ρίο, προϋπολογισμού 477 εκατ. ευρώ, και το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Πύθιο, του μεγάλου έργου Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, συνολικού προϋπολογισμού 1,07 δισ. Και τα δύο περιλαμβάνονταν στο μεγάλο πακέτο έργων νέας γενιάς της ΕΡΓΟΣΕ, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, η ουσία είναι ότι ο σιδηρόδρομος συνεχίζει να «μετράει τις πληγές του», να μην καταφέρνει να κερδίζει τα στοιχήματα της αξιοπιστίας και της έγκαιρης, και κυρίως ασφαλούς, διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων, τα προβλήματα χρηματοδότησης δεν έχουν επιτρέψει την προώθηση νέων έργων, κι ενώ έχουν χαθεί πολλά δις ευρώ στην «μαύρη τρύπα» του μέσου μεταφοράς.

Πηγή: www.insider.gr