Νέος νόμος για τον ΟΣΕ: Το σχέδιο για έναν πιο ασφαλή και σύγχρονο σιδηρόδρομο

Απρ 28, 2025 - 20:30
 0  17
Νέος νόμος για τον ΟΣΕ: Το σχέδιο για έναν πιο ασφαλή και σύγχρονο σιδηρόδρομο

Τα μέτρα για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, όπως εγκρίθηκαν μετά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, παρουσίασε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης. «Το νομοσχέδιο αυτό θέτει τα θεμέλια για έναν σιδηρόδρομο πιο ασφαλή, πιο σύγχρονο και πιο αξιόπιστο – με πράξεις και όχι με λόγια», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κυρανάκης. Το νέο πλαίσιο φέρνει ριζικές αλλαγές στο μοντέλο λειτουργίας του σιδηροδρόμου, εστιάζοντας σε άμεσες παρεμβάσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας, στην αναδιοργάνωση των φορέων, στην αυστηρή αξιολόγηση του προσωπικού και στη διαρκή λογοδοσία.

Βασίζεται σε τρεις βασικούς άξονες:

  • Νέες Δομές Ασφαλείας στον Σιδηρόδρομο

  • Εκπαίδευση και Αυστηροποίηση Ελέγχου Προσωπικού

  • Εταιρικός Μετασχηματισμός του ΟΣΕ, στα πρότυπα του μοντέλου ΔΕΗ

Το σύνολο των ρυθμίσεων θα τεθεί άμεσα σε δημόσια διαβούλευση, ώστε να ξεκινήσει γρήγορα η εφαρμογή τους.

Τα βασικά σημεία του σχεδίου

1. Νέες Δομές Ασφαλείας

  • Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας: Για πρώτη φορά δημιουργείται ένα κεντρικό σημείο εποπτείας του σιδηροδρομικού δικτύου, που θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο. Το Κέντρο θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τη λειτουργία του δικτύου και θα έχει τη δυνατότητα άμεσης παρέμβασης σε περίπτωση κινδύνου.

  • Railway.gov.gr: Νέα ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης για τους πολίτες, με live παρακολούθηση των αμαξοστοιχιών σε όλο το δίκτυο. Υποχρεωτική εγκατάσταση δορυφορικών δεκτών GNSS σε κάθε μηχανή τρένου.

  • HEPOS: Χρήση του ελληνικού συστήματος υψηλής ακρίβειας γεωεντοπισμού για ακριβή παρακολούθηση της θέσης και της ταχύτητας κάθε αμαξοστοιχίας.

  • Κάμερες και Ψηφιακή Καταγραφή: Υποχρεωτική τοποθέτηση καμερών στις καμπίνες μηχανοδηγών και κρίσιμες υποδομές. Ψηφιακή καταγραφή όλων των εντολών και παραβάσεων.

2. Εκπαίδευση και Αυστηροποίηση Κυρώσεων

  • Ιατρικές και Ψυχομετρικές Δοκιμασίες: Υποχρεωτική αξιολόγηση προσωπικού σε κρίσιμες θέσεις ασφαλείας, με αυστηρά ιατρικά και ψυχομετρικά τεστ.

  • Επαναφορά Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας: Σε όλα τα τρένα υψηλής ταχύτητας, ο νέος προϊστάμενος θα έχει καθήκοντα ελέγχου της τήρησης των κανόνων ασφαλείας και δικαίωμα άμεσης παρέμβασης.

  • Κατηγοριοποίηση και Κυρώσεις: Κάθε παράβαση θα καταγράφεται και θα αξιολογείται βάσει σοβαρότητας, με προβλέψεις μέχρι και αναστολή άδειας λειτουργίας επιχειρήσεων που δεν τηρούν τα πρότυπα.

3. Νέα εταιρική δομή για τον ΟΣΕ

  • Μετατροπή σε Α.Ε.: Ο ΟΣΕ μετασχηματίζεται σε «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι Α.Ε.», αποκτώντας ευελιξία στη διοίκηση, στις προσλήψεις και στην υλοποίηση έργων, στα πρότυπα εταιρειών όπως η ΔΕΗ.

  • Ενίσχυση της ΡΑΣ και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ: Δημιουργείται νέα Μονάδα Επιθεωρητών και θεσπίζεται πλήρης οικονομική και διοικητική αυτονομία για τις ανεξάρτητες Αρχές του σιδηροδρόμου.

  • Ενιαίο Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών: Θεσμοθετείται πρωτόκολλο διαχείρισης σιδηροδρομικών ατυχημάτων με τη συμμετοχή όλων των αρμόδιων φορέων.

Ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι το σχέδιο «δεν μένει στα χαρτιά», αλλά συνοδεύεται από χρονοδιάγραμμα, μετρήσιμα αποτελέσματα και διαρκή έλεγχο. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Η ασφάλεια δεν είναι πια θεωρητική έννοια. Είναι καθημερινό δικαίωμα κάθε πολίτη και υποχρέωσή μας να το διασφαλίσουμε».

Ποια είναι η αντίδρασή σας;

Μου αρέσει Μου αρέσει 0
Μη Αγαπημένο Μη Αγαπημένο 0
Αγάπη Αγάπη 0
Αστείο Αστείο 0
Θυμωμένος Θυμωμένος 0
Λυπημένος Λυπημένος 0
Ουάου Ουάου 0