Ηλικιωμένοι και δίπλωμα: Τι δείχνουν τα στοιχεία
Ηλικιωμένοι και δίπλωμα: Τι δείχνουν τα στοιχεία του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης για τους οδηγούς και τα τροχαία
Η συζήτηση γύρω από την οδήγηση από ηλικιωμένους και την οδική τους ασφάλεια αναζωπυρώνεται, καθώς σύμφωνα με έρευνες του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, οι οδηγοί άνω των 65 ετών εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα σε ποσοστό 16,6%, ενώ για τους οδηγούς άνω των 75 ετών, το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται στο 8,6%. Τα δεδομένα αυτά δείχνουν ότι η ηλικία από μόνη της δεν αποτελεί κριτήριο για την ικανότητα οδήγησης. Πολλοί ηλικιωμένοι οδηγοί είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, ενώ συχνά νεότεροι οδηγοί επιδεικνύουν επικίνδυνη οδηγική συμπεριφορά. Παράλληλα, για πολλούς ηλικιωμένους, το αυτοκίνητο είναι μέσο αυτονομίας, καθώς καλύπτει τις καθημερινές τους μετακινήσεις, ιδιαίτερα σε περιοχές όπου οι δημόσιες συγκοινωνίες δεν επαρκούν. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης τονίζει την ανάγκη για εξατομικευμένη αξιολόγηση των ηλικιωμένων οδηγών, βασισμένη σε ιατρικές και γνωστικές εξετάσεις, αντί για μια γενικευμένη προσέγγιση.
Προτεινόμενα μέτρα:
Επαναλαμβανόμενα τεστ αξιολόγησης σε πιστοποιημένα Κέντρα Εκπαίδευσης Κινητικότητας (ΚΕ.Θ.Ε.Υ.Ο.)
Εκπαίδευση σε νέους κανόνες κυκλοφορίας και προσαρμογή στις αλλαγές που επιφέρει η ηλικία
Δημιουργία Ταμείου Εκπαίδευσης Κινητικότητας, ώστε η αξιολόγηση και η εκπαίδευση να είναι οικονομικά προσιτές για όλους
Βελτίωση δημόσιων συγκοινωνιών και ανάπτυξη εναλλακτικών λύσεων μεταφοράς για ηλικιωμένους
Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου, Άρης Ζωγράφος, η αντιμετώπιση του θέματος απαιτεί μια διεπιστημονική προσέγγιση, που θα συνδυάζει την ιατρική, την ψυχολογία, την κοινωνιολογία και την τεχνολογία, με στόχο τη δημιουργία σύγχρονων πρωτοκόλλων αξιολόγησης. «Δεν μπορούμε να βασιστούμε σε απλές γενικεύσεις. Χρειάζεται ένα σύστημα αξιολόγησης που θα εξετάζει όχι μόνο τη φυσική κατάσταση, αλλά και τις αντιδράσεις των ηλικιωμένων σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης», αναφέρει χαρακτηριστικά. Η εφαρμογή αυτών των μέτρων θα μπορούσε να διασφαλίσει ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί που παραμένουν στον δρόμο είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι, ενώ παράλληλα θα δημιουργηθούν ασφαλείς και προσβάσιμες εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης για όσους δυσκολεύονται να οδηγήσουν.