Τζίρος Σούπερ Μάρκετ το 2024: Ρεκόρ εσόδων

Τζίρος Σούπερ Μάρκετ το 2024: Πόσα ξόδεψαν οι Έλληνες

Φεβ 13, 2025 - 13:30
 0  25

Το 2024 αποδείχθηκε μια ιδιαίτερα κερδοφόρα χρονιά για το οργανωμένο λιανεμπόριο, με τον τζίρο των σούπερ μάρκετ να αυξάνεται κατά 312 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2023, αγγίζοντας τα 12,148 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή, που καταγράφηκε παρά τη σταθερότητα ή ακόμα και τη μικρή μείωση των τιμών σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων, αποτυπώνει την ενισχυμένη καταναλωτική δραστηριότητα, με τις πωλήσεις σε όγκο να σημειώνουν άνοδο 2,8%.

Ρουμανία και Βουλγαρία ξεκινούν μποϊκοτάζ στα σούπερ μάρκετ -Τι είχε συμβεί στην Κροατία, λίγους μήνες πριν

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητες, με μια οριακή μείωση κατά 0,2% σε σύγκριση με το 2023. Ωστόσο, η κατηγορία των τροφίμων παρουσίασε συνεχιζόμενες αυξήσεις τιμών, με μια μέση ανατίμηση 0,7%. Αντίθετα, στα είδη προσωπικής υγιεινής και στα προϊόντα οικιακής φροντίδας, οι τιμές μειώθηκαν κατά 3,9% και 2,3% αντίστοιχα, γεγονός που αποδίδεται στην αυξημένη ένταση των προωθητικών ενεργειών και εκπτώσεων. Ενώ η κατανάλωση κινήθηκε ανοδικά σχεδόν όλο το 2024, το τελευταίο δίμηνο του έτους σημειώθηκε μια ελαφρά μείωση, με τον Νοέμβριο να καταγράφει πτώση 1,2% και τον Δεκέμβριο 0,5%. Το 2024, η κατανάλωση αυξήθηκε σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, με τα τρόφιμα να σημειώνουν άνοδο 2,8%, τα είδη προσωπικής υγιεινής 3,1% και τα προϊόντα για τη φροντίδα του σπιτιού 1,5%.

Ορισμένες υποκατηγορίες ξεχώρισαν για την εντυπωσιακή ανάπτυξή τους:

  • Γαλακτοκομικά προϊόντα: +6,1%
  • Αλκοολούχα ποτά: +5,1%
  • Κατεψυγμένα τρόφιμα: +5%
  • Αναψυκτικά: +4,6%

Στον αντίποδα, η αξία των πωλήσεων ενισχύθηκε μόνο στον τομέα των τροφίμων (+3,6%), ενώ στα είδη προσωπικής υγιεινής και τα προϊόντα για το σπίτι σημειώθηκε μείωση 0,9%, εξαιτίας των μεγάλων προσφορών που εφαρμόστηκαν από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (PL) συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος, με το μερίδιό τους στο καλάθι των καταναλωτών να αυξάνεται στο 26,7% (+4,4 μονάδες από το 2023). Η ανάπτυξή τους οφείλεται κυρίως στα τρόφιμα, όπου το μερίδιο των PL ανήλθε σε 27,4%, ενώ αντίθετα στα είδη προσωπικής φροντίδας και τα προϊόντα καθαριότητας σημειώθηκε ελαφρά υποχώρηση. Ανάμεσα στους μεγάλους «νικητές» του 2024 συγκαταλέγονται τα μικρά καταστήματα σούπερ μάρκετ (έως 400 τ.μ.), που εμφάνισαν άνοδο 5,5%. Ιδιαίτερη δυναμική παρουσίασαν επίσης τα καταστήματα που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές, όπως η Κρήτη, όπου καταγράφηκε η υψηλότερη ανάπτυξη στη χώρα, με ρυθμό 5,2%. Το 2024 χαρακτηρίστηκε από ενίσχυση της καταναλωτικής δραστηριότητας, με περισσότερες αγορές και υψηλότερο τζίρο, παρά τη σταθερότητα ή τη μικρή πτώση των τιμών σε πολλές κατηγορίες προϊόντων. Τα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, ενώ τα μικρά καταστήματα και οι τουριστικές αγορές πρωταγωνίστησαν στην ανάπτυξη του οργανωμένου λιανεμπορίου.