Τέμπη, πορίσματα: Νέες πληροφορίες για το περιεχόμενο
Τέμπη, πορίσματα: Δυο χρόνια μετά, οι οικογένειες των θυμάτων έχουν ορκιστεί ότι θα φτάσουν μέχρι τέλους ώστε να αποδοθεί δικαιοσύνη.
Οι έρευνες για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών συνεχίζονται, με νέες πληροφορίες να έρχονται στο φως σχετικά με τα πορίσματα και τις εξελίξεις. Ο ΑΝΤ1 αποκάλυψε λεπτομέρειες για τις εκθέσεις του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) και του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, καθώς και για τα πορίσματα ξένων ειδικών που συμμετέχουν στις έρευνες.
Το πόρισμα του ΕΜΠ αναμένεται στις 15 Φεβρουαρίου, ενώ η έκθεση του Εθνικού Οργανισμού θα παραδοθεί στις 28 Φεβρουαρίου. Το τελευταίο περιλαμβάνει πέντε συστάσεις ασφαλείας προς τον ΟΣΕ, δύο προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καθώς και επισημάνσεις προς την Hellenic Train, το Υπουργείο Μεταφορών και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων.
Σύμφωνα με την προηγούμενη έκθεση που παρέδωσαν οι πραγματογνώμονες το 2023, η φωτιά που ξέσπασε μετά τη σύγκρουση οφείλεται στα έλαια σιλικόνης. Ωστόσο, η νέα έρευνα υπό τον καθηγητή Δημήτρη Καρώνη του ΕΜΠ δείχνει ότι αυτά έπαιξαν μόνο δευτερεύοντα ρόλο. Η έκθεση αυτή, που ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2024, αποκαλύπτει ότι ένας άλλος παράγοντας ήταν η αιτία του “πύρινου μανιταριού”.
Συμμετοχή ξένων ειδικών
Δύο ειδικοί από ευρωπαϊκούς θεσμούς, ένας Ιταλός και ένας Βέλγος, ανέλαβαν να ερευνήσουν το δυστύχημα. Έχουν πραγματοποιήσει πάνω από 70 συνεντεύξεις και συγκέντρωσαν δεδομένα, που αναμένεται να οδηγήσουν σε νέες συστάσεις, ενδεχομένως ακόμη και σε πρόταση διακοπής του επιβατικού έργου του ΟΣΕ. Ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, είχε ζητήσει την προσωρινή διακοπή της λειτουργίας του ΟΣΕ, πρόταση που η κυβέρνηση έχει απορρίψει, υποστηρίζοντας ότι η ασφάλεια έχει βελτιωθεί.
Η δικαστική διαδικασία προχωρά αργά, με την αντικατάσταση του εφέτη ανακριτή να έχει απορριφθεί. Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, δήλωσε ότι τέτοιες ενέργειες προκαλούν σημαντικές καθυστερήσεις. Οι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων φορέων καλούνται να παρέχουν εξηγήσεις, ενώ έχουν λάβει γνώση του προσχεδίου του τελικού πορίσματος. Η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου εν μέσω έργων αποκατάστασης από την κακοκαιρία Daniel δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες. Οι μετακινήσεις σε μονή γραμμή αυξάνουν τους κινδύνους, ενώ η κυβέρνηση δίνει έμφαση στη διατήρηση της λειτουργίας του ΟΣΕ, τόσο για λόγους ασφαλείας όσο και για να αποφύγει αποζημιώσεις προς τους Ιταλούς διαχειριστές και ανεργία για τους εργαζόμενους. Το ερώτημα που παραμένει κρίσιμο είναι πότε θα ξεκινήσει η δίκη…