Πρώην πρόεδρος ΟΣΕ: Διευκρινίσεις για το υπόμνημα που έστειλε στον πρωθυπουργό

Πρώην πρόεδρος ΟΣΕ: Τι γράφει σε ανακοίνωσή του στην σελίδα του στο Facebook

Φεβ 1, 2025 - 15:30
 0  20
Πρώην πρόεδρος ΟΣΕ: Διευκρινίσεις για το υπόμνημα που έστειλε στον πρωθυπουργό

Διευκρινίσεις σχετικά με το υπόμνημα που απέστειλε στο γραφείο του πρωθυπουργού, το οποίο αναφέρεται σε σημερινό δημοσίευμα, έδωσε ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης. Σε ανάρτησή του στο Facebook, ο κ. Γραμματίδης επισήμανε πως το εν λόγω εμπιστευτικό υπόμνημα, το οποίο εστάλη μετά την παραίτησή του, δεν αφορούσε ζητήματα ασφαλείας, αλλά έργα αποκατάστασης των ζημιών στη Θεσσαλία από τις θεομηνίες Daniel και Elias. Επιπλέον, περιλάμβανε προτάσεις για την εγκατάσταση αυτόματων σιδηροδρομικών ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στη Βόρεια Ελλάδα, για τα οποία το Υπουργείο Μεταφορών, κατά τη διάρκεια της θητείας του, διέθεσε κονδύλι 25 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο κ. Γραμματίδης τόνισε πως το υπόμνημα περιείχε προτάσεις για τη βελτίωση της λειτουργίας του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών. Μεταξύ αυτών ήταν και η προσωρινή αναστολή λειτουργίας επιβατικών δρομολογίων, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα έργα στη Θεσσαλία και τη Βόρεια Ελλάδα. Διευκρίνισε, ωστόσο, πως η πρόταση αυτή δεν σχετιζόταν με ζητήματα ασφαλείας, αλλά με την ανάγκη επιτάχυνσης των εργασιών αποκατάστασης και εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου.

Αναλυτικά η δημοσίευση του Γιάννου Γραμματίδη:

«Σε σχέση με σημερινό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα» και του εγκρίτου δημοσιογράφου Γιώργου Παπαχρήστου που αναφέρεται σε Εμπιστευτικό Υπόμνημα που απέστειλα μόνο στο Γραφείο του Πρωθυπουργού και σε καμία άλλη αρχή, αφού υπέβαλλα την παραίτησή μου από την Προεδρία του ΟΣΕ τον περασμένο Οκτώβριο, αισθάνομαι την ανάγκη να κάνω την εξής διευκρίνηση: με το ανωτέρω σημείωμά μου πρότεινα διάφορα μέτρα για την βελτίωση της λειτουργίας του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, μεταξύ των οποίων και την επί διετία τουλάχιστον αναστολή της λειτουργίας των επιβατικών συρμών, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στην Θεσσαλία από τις θεομηνίες Daniel και Elias, όπως και τα έργα εγκατάστασης των αυτόματων σιδηροδρομικών ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στη Βόρεια Ελλάδα για τα οποία το Υπουργείο Μεταφορών επί Προεδρίας μου διέθεσε έκτακτο κονδύλι 25 εκ. Ευρώ.

Πρότεινα επίσης την εξαίρεση από το μέτρο της αναστολής των Προαστιακών Γραμμών Αθήνας-Αεροδρομίου, Αθήνας-Χαλκίδας, Αθήνας Κορίνθου και Λαρίσης-Θεσσαλονίκης και επειδή έκρινα ότι η αναστολή δεν θα ήταν απαραίτητη, αλλά και για λόγους κοινωνικούς. Παράλληλα, η διακίνηση του επιβατικού κοινού θα μπορούσε να γίνει οδικώς με μέσα που θα διέθετε η Hellenic Train. Εξαίρεσα μάλιστα τις εμπορικές μεταφορές που θα μπορούσαν να γίνονται τμηματικά επί μονής γραμμής, αφού η δεύτερη γραμμή θα ήταν υπό κατασκευή, για να μην προκληθούν ζημίες τόσο στην εθνική οικονομία όσο και στην επιχειρηματικότητα.

Εξακολουθώ ακόμα και σήμερα να πιστεύω ότι μία τέτοια λύση θα ήταν ιδανική για κάθε εμπλεκόμενο, πιο συγκεκριμένα για τον ΟΣΕ, που θα επικεντρωνόταν στο έργο της επίσπευσης και ολοκλήρωσης όλων των ανωτέρω έργων σε συνδυασμό με την βελτίωση της εικόνας και τής λειτουργίας των σιδηροδρομικών σταθμών, για τίς εργοληπτικές εταιρείες που ακώλυτα θα υλοποιούσαν αυτά τα έργα, για την Hellenic Train, που έτσι θα μπορούσε να φέρει νέο σύγχρονο τροχαίο υλικό πού θα βελτίωνε τις συνθήκες και τους χρόνους μεταφοράς του επιβατικού κοινού, αλλά και για το ίδιο το επιβατικό κοινό, στο οποίο θα παραδιδόταν ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο και από πλευράς υποδομής αλλά και από πλευράς πλήρους λειτουργίας όλων των απαραίτητων ηλεκτρονικών συστημάτων όπως ενδεικτικά τα ETCS, GSM-R, SCADA, WiFi κ.ά. και με δυνατότητες διευρωπαϊκής διασύνδεσης. Εξακολουθώ να πιστεύω παράλληλα ότι ένα τέτοιο μέτρο και το αποτέλεσμά του θα ενίσχυαν το αίσθημα ασφάλειας τής κοινωνίας για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Τέλος, δύο λόγια για την ασφάλεια της σιδηροδρομικής λειτουργίας: τόσο κατά την διάρκεια της Προεδρίας μου στον ΟΣΕ, όσο και μετά την ολοκλήρωση της μεταβατικής μου θητείας σε κάθε δημόσια και ιδιωτική δήλωσή μου, επέμενα και εξακολουθώ με απόλυτη βεβαιότητα να πιστεύω ότι η ασφάλεια στη λειτουργία του σιδηροδρόμου είναι απόλυτη βασισμένη σε πέντε υπερσύγχρονα Κέντρα Τηλεδιοίκησης (ΣΚΑ, Κόρινθος, Λάρισα, Λιανοκλάδι και Θεσσαλονίκη), σε τέσσερα επίσης υπερσύγχρονα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων πλήρως εξοπλισμένων με κάμερες τελευταίου τύπου και, τέλος, στο προσωπικό του ΟΣΕ που μοχθεί καθημερινά για την ομαλή λειτουργία των συρμών και την ασφαλή διακίνηση του επιβατικού κοινού».

Κυβερνητική τοποθέτηση

Το μεσημέρι της Κυριακής, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κατηγόρησε την αντιπολίτευση ότι υιοθετεί αβάσιμες θεωρίες και παραπλανητικά δημοσιεύματα. Ο κ. Μαρινάκης υπογράμμισε ότι ο τέως πρόεδρος του ΟΣΕ ουδέποτε έθεσε ζήτημα ασφάλειας, αλλά αντιθέτως πρότεινε την προσωρινή αναστολή συγκεκριμένων δρομολογίων για την ταχύτερη ολοκλήρωση των έργων υποδομής. Παράλληλα, αναφέρθηκε στο πόρισμα του ΕΜΠ, το οποίο, όπως σημείωσε, διαψεύδει τις καταγγελίες περί αλλοίωσης ηχητικών αρχείων από τη μοιραία νύχτα του δυστυχήματος, επιβεβαιώνοντας τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς. Η πολιτική αντιπαράθεση για τις ευθύνες και τη διαχείριση της τραγωδίας των Τεμπών παραμένει έντονη, με την κυβέρνηση να επιμένει στην ανάγκη ακριβούς αποτύπωσης των γεγονότων και την αντιπολίτευση να θέτει ζητήματα διαφάνειας και απόδοσης ευθυνών.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου:

Μια από τις πιο επικίνδυνες προεκτάσεις του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, για το οποίο όλοι μας περιμένουμε απαντήσεις από τη Δικαιοσύνη και μόνο από εκείνη, είναι η παραπλάνηση της κοινής γνώμης με αιτιάσεις ή θεωρίες που εμφανίζονται ως «αποκαλύψεις» και τις οποίες υιοθετεί στη συνέχεια η Αντιπολίτευση, μάλιστα πολλές φορές η αξιωματική, σε χρόνο ρεκόρ.

Πριν από περίπου έναν χρόνο, με αφορμή ένα δημοσίευμα εφημερίδας, η Αντιπολίτευση έφτασε στο σημείο να κατηγορεί την Κυβέρνηση για «μονταζιέρα» αναφορικά με τα ηχητικά της μοιραίας νύχτας του δυστυχήματος, κατηγορία η οποία κατέληξε στη κατάθεση πρότασης δυσπιστίας κατά της Κυβέρνησης στη Βουλή. Από την πρώτη στιγμή είχαμε υποστηρίξει σε όλους τους τόνους ότι δεν υπήρξε καμία «μονταζιέρα Μαξίμου» και ότι το σύνολο των συνομιλιών παραδόθηκε αυτούσιο στη Δικαιοσύνη. Σήμερα, διαβάζουμε σε δημοσιεύματα ότι το πόρισμα του ΕΜΠ επιβεβαιώνει το αληθές των ισχυρισμών μας και διαψεύδει πανηγυρικά τα ψεύδη της Αντιπολίτευσης.

Φαίνεται, όμως, ότι το πάθημα για την Αντιπολίτευση δεν έχει γίνει μάθημα. Πριν λίγη ώρα, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ βιάστηκε και πάλι να υιοθετήσει σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα, σύμφωνα με το οποίο ο πρώην μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, είχε με επιστολή του ζητήσει να διακοπούν όλα τα δρομολόγια του σιδηροδρόμου για λόγους ασφαλείας.

Το ανωτέρω είναι ψέμα. Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Γραμματίδης ουδέποτε έθεσε θέμα ασφάλειας των σιδηροδρόμων, είτε κατά τη διάρκεια της θητείας του είτε μετά την αποχώρησή του. Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο ίδιος σε ανακοίνωσή του, έστειλε μια σειρά από προτάσεις για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, 25 ημέρες μετά την αποχώρησή του από την θέση του μεταβατικού προέδρου του ΟΣΕ, μια εκ των οποίων αναφερόταν στο ενδεχόμενο διακοπής δρομολογίων, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για την επίσπευση ολοκλήρωσης έργων υποδομής στο δίκτυο.

Δηλαδή, για ακόμα μια φορά, η πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι είναι εντελώς αντίθετη από τις αιτιάσεις που υιοθετεί η αντιπολίτευση. Είναι φανερό και δεν θα σταματήσουμε να το επισημαίνουμε, απαντώντας παράλληλα σε κάθε ψευδή ισχυρισμό ο οποίος εμπεριέχει παραπλανητικά δεδομένα, ότι τα κόμματα της Αντιπολίτευσης έχουν δει ένα από τα πιο τραγικά δυστυχήματα στην ιστορία της χώρας ως ευκαιρία να διασωθούν πολιτικά, χωρίς μάλιστα να τους ενδιαφέρει αν αυτό γίνεται στις πλάτες ανθρώπων που βίωσαν τον απόλυτο πόνο.

Για δύο πράγματα έχουμε καθήκον:

– να διασφαλίσουμε ότι η Δικαιοσύνη θα κάνει απερίσπαστη σωστά τη δουλειά της και ότι θα αποδώσει ευθύνες χωρίς αστερίσκους και

– να αποκρούσουμε κάθε απόπειρα εργαλειοποίησης του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών από την Αντιπολίτευση.