Μετρό Θεσσαλονίκης και κίνηση: Θετικά τα πρώτα αποτελέσματα
Μετρό Θεσσαλονίκης και κίνηση: Τα στοιχεία έρευνας για τους κεντρικούς δρόμους της πόλης
Με την έναρξη λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης, η πόλη μετρά σημαντική μείωση ημερησίως, στον αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο. Έρευνα που διενήργησαν το ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ και το Ζωντανό Εργαστήριο Έξυπνης Κινητικότητας, για την εβδομάδα πριν από την έναρξη λειτουργίας του μετρό, καθώς και τις δύο πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του, δείχνει μείωση πάνω από 12.000 οχημάτων. Ο ημερήσιος αριθμός των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης της Θεσ/νίκης (όπως αυτό ορίζεται χωρικά από τις οδούς 3ης Σεπτεμβρίου – Αγ. Δημητρίου – Λαγκαδά – 26ης Οκτωβρίου – Λ. Νίκης) έχει μειωθεί μεσοσταθμικά κατά 10%, ποσοστό που μεταφράζεται περίπου σε 12.400 οχήματα, μετά την πρώτη εβδομάδα έναρξης της λειτουργίας του μετρό. Πριν την έναρξη λειτουργίας του, το κέντρο της Θεσσαλονίκης είχε κατά μέσο όρο 122.800 οχήματα να κινούνται στους δρόμους, ανά ημέρα. Πλέον, φαίνεται πως κυκλοφορούν 110.400. Μείωση, της τάξης του 14%, παρατηρείται στους δυτικούς δήμους, μέσω των οδών Μοναστηρίου, Παλαιού Σταθμού και 26ης Οκτωβρίου. Πριν την έναρξη λειτουργίας του μετρό, κινούνταν 33.900 οχήματα καθημερινά, ενώ τώρα ο αριθμός αυτός ανέρχεται σε 29.100. Αυτό σημαίνει ότι είναι μειωμένος κατά 4.800 οχήματα.
Ποιες ώρες καταγράφεται η μεγαλύτερη μείωση
Μειωμένα είναι και τα οχήματα στο κέντρο της πόλης, μέσω των οδών Αγίου Δημητρίου, Εγνατίας, Λεωφόρου Στρατού και Βασιλίσσης Όλγας, κατά 6%. Πριν το μετρό, διέρχονταν 87.870 οχήματα την ημέρα, ενώ πλέον καταγράφονται 82.550, δηλαδή 5.320 λιγότερα από πριν. Η μεγαλύτερη μείωση των οχημάτων που εισέρχονται συνολικά στο κέντρο, από ανατολικά και δυτικά, καταγράφηκε κατά την πρωινή ώρα αιχμής (08:00 – 09:00). Συγκεκριμένα, την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2024 εισήλθαν στο κέντρο 1.050 λιγότερα οχήματα από ανατολικά και 603 λιγότερα από δυτικά, σε σχέση με την ίδια ώρα της προηγούμενης εβδομάδας (Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2024). Τα ποσοστά μείωσης έφτασαν το 15% για τα οχήματα από ανατολικά και το 28% για εκείνα από δυτικά.
Όσο για την Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης, δεν φαίνεται να επηρεάστηκε από τη λειτουργία του μετρό, μιας και οι χρόνοι μετακίνησης παρέμειναν σταθεροί και στις δύο κατευθύνσεις για όλες τις περιόδους αιχμής (06:00 – 10:00, 10:00 – 16:00, 16:00 – 20:00). Στον άξονα Καραμανλή – Εγνατία παρατηρήθηκαν αλλαγές μόνο στην κατεύθυνση από δυτικά προς ανατολικά. Οι χρόνοι μετακίνησης από ανατολικά προς δυτικά δεν μειώθηκαν, λόγω της αύξησης οχημάτων για συνδυασμένη μετακίνηση και χρήση του μετρό. Ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος για τη μεσημεριανή αιχμή μειώθηκε κατά 9% (από 28.5 λεπτά σε 26 λεπτά), ενώ το απόγευμα η μείωση έφτασε το 12% (από 33.5 λεπτά σε 29.5 λεπτά). Ο χρόνος μετακίνησης το πρωί παρέμεινε αμετάβλητος. Στην αντίθετη κατεύθυνση (από ανατολικά προς δυτικά), δεν παρατηρήθηκαν αλλαγές στους χρόνους για καμία περίοδο αιχμής.
Στον άξονα Βασιλίσσης Όλγας – Τσιμισκή, οι συνθήκες της κυκλοφορίας παρουσιάζουν βελτίωση και μάλιστα αισθητή, σε όλες τις περιόδους αιχμής, με μειώσεις από 5% έως 12%. Ενδεικτικά, ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος μετακίνησης μειώθηκε το πρωί κατά 5% (από 19.5 λεπτά σε 18.5), το μεσημέρι κατά 8.5% (από 23 λεπτά σε 21) και το απόγευμα κατά 12% (από 24.5 λεπτά σε 21.5). Το ίδιο βελτιωμένη είναι η κατάσταση στον άξονα της Παραλιακής Λεωφόρου, όπου οι χρόνοι μετακίνησης μειώθηκαν κατά 6%-11%. Το πρωί η μείωση ήταν 6% (από 16 λεπτά σε 15), το μεσημέρι 11% (από 22 λεπτά σε 19.5) και το απόγευμα 8% (από 25 λεπτά σε 22).